fredag 22 maj 2009

Vad sysslar styrelsen med?

På Brf Tumstockens extrastämma den 12 maj föreslog en medlem i Brf att styrelsen skulle gå upp på podiet och lite mer detaljerat, än enbart med namn, presentera sig. Det tyckte nu inte den person, som inledningsvis förde ordet.
Vilken relation till de boende i Tumstocken tänker sig styrelsen när de missar detta fina tillfälle att göra personlig reklam för sig själva?

Lite undrande ställer man sig också till det faktum att en styrelsesuppleant sätts att leda stämman. Det är klart att det då lätt blir så att det glöms bort att man skall ställa proposition på förslag. På denna stämma under paragrafen 3 "val av ordförande". Man undrar hur styrelsesuppleanten kunde glömma det?
Förresten har styrelsen någon ordförande överhuvudtaget?

Man undrar om inte Bostadsrättsföreningen skulle ta sig en titt på nedanstående lista över sådant som är viktigt att tänka på i relationen till medlemmarna.


"BUDORD" FÖR STYRELSEN
1. Lyssna (på medlemmarna) och ta in information (från medlemmarna).
2. Informera regelbundet.
3. Verka för att medlemmarna får den information som styrelsen får.
4. Besvara varje medlems fråga och hantera varje medlems ärende skyndsamt.
5. Inneha minst en elektronisk brevlåda dit medlemmarna kan skicka sina skrivelser. Denna brevlåda ska löpande avläsas. När en skrivelse läses av styrelsen ska medlemmen omedelbart få ett mottagningsbesvis på detta, antingen ett automatiskt sådant, eller manuellt skrivet av styrelsen.
6. Se till att föreningen har en webbplats som regelbundet underhålles.
7. Arbeta för en demokratisk ordning i föreningen.
8. Vara öppen, och arbeta för full öppenhet i föreningen där alla medlemmar som så önskar får göra sig hörda på olika sätt, och där ingen behandlas illa eller på något sätt diskrimineras för sina åsikter (varken på stämmor eller i övrigt)
9. Stämmoprotokoll ska utan onödig fördröjning snarast kopieras upp i sin helhet till de medlemmar som ber om detta (alternativt att stämmoprotokollen läggs ut på föreningens webbsajt).
10. Styrelseprotokoll ska utan onödig fördröjning snarast kopieras upp i sin helhet (med endast det bortaget som är känslig information för någon enskild medlem) till de medlemmar som ber om detta (alternativt att styrelseprotokollen läggs ut på föreningens webbsajt).
11. Behandla alla medlemmar lika, även de styrelsen får kritik av. "Kunden" ska få rätt ska vara mottot.
12. Ge medlemmarna alla möjligheter som finns att göra sig hörda för såväl andra medlemmar som för styrelsen (webbsida, anslagstavlor att användas för alla medlemmar, öppet hus, "diskussionslokal", etc).
13. Ge alla medlemmar möjlighet att öppet diskutera, kritisera och kommentera de beslut som tas av styrelsen - innan dessa verkställes - och anpassa beslut i mesta möjliga mån efter medlemmarnas åsikter.

1 kommentar:

  1. Vad är det som dimperned i min brevlåda.....JO...Nu är det allvar!!!Nu ska vi skrämmas per brev att gå med i bostadsrätts föreningen tumsocken...Oj oj....Jag vet inte vem detta är skrivet av...men tydligen från "några"som ändrat sig.Lägg ner nu föri...te!!Vad är detta Hyreshöjningar..bla,bla,bla...Men om man köper då..Kan du inte betala dina lån så säljs din lgh hos kronofogden och du är både skuldsatt och bostads lös...Bor vi kvar som hyres gäster och inte kan klara våran försörjning har vi rätt av social förvaltningen att få hjälp med hyran.mm.mm.Det här brevet eller a4an kommer att kastas...bara massa skit snack...men nu när det är nära och folk börjar inse att köpa inte är en så bra ide...då börjar propagandan...Skönt att som brevet antyder, att dom insett att dom inte kommer ha majoritet...Snacka om att skuta sig själv i foten....

    SvaraRadera