torsdag 23 april 2009

Tankar från roten















Det är roligt att se att de boende i tumstocken redan innan nätverkets bildande reagerat på en omvandling till bostadsrätt.
Bloggen tar sig friheten att vidarebefordra nedanstående tankar från ett anslag i en portuppgång:

  • Vill du ha dina grannar som hyresvärd?
  • Hur många tror du blir kvar om ett år om det blir bostadsrätter?
  • När är det dags för stambyte i bostaden? Vattenläckor har vi redan haft flera.
  • Ska åtgärder vidtas mot möglet i badrummen?
  • Vem vill köpa en undermålig lägenhet?
  • Har Svenska bostäder någon åtgärdsplan för kommande reparationer om det inte blir bostadsrätter?
  • Var ska våra barn ha råd att bo när allt blir bostadsrätter?
  • Ska innerstaden bli ett rikemansreservat?

Några av de frågor som tåls att tänka på!

2 kommentarer:

  1. Aino - bekymrad hyresgäst i 15C27 april 2009 kl. 20:24

    Både som hyresgäst och ungdom har jag funderat på dessa och liknande frågor.

    Vi alla vet att det är svårt att få bostad i Stor-stockholm men jag har alltid haft tryggheten i att det finns en ungdomskö hos Svenska Bostäder.
    Södermalm är mitt hem och med ombildningen kommer mina chanser att få en bostad på mitt kära Södermalm minska något så otroligt! Jag menar, alla som bor på Söder är faktiskt inte miljonärer... Ja, inte än i alla fall.

    Tack för en viktig blogg, tack för att ni inte viker er för grupptrycket och ett ännu större tack för att ni vågar stå för vår sak!

    SvaraRadera
  2. Varför skulle man inte vilja ha sina grannar som hyresvärd?

    Om det blir bostadsrätt kommer en del grannar att flytta. Men vad gör det? Det kommer nya grannar. Jag känner inte dig och du känner inte mig. Men kanske kan en bostadsrättsförening göra att vi blir vänner?

    Ang. stambyte och mögel. En bostadsrättsförening kommer med största sannolikhet att göra mer för att komma tillrätta med problem än vad Svenska Bostäder gör/gjort.

    Ang. vem som vill köpa en undermålig lägenhet: På vilket sätt är våra lägenheter undermåliga menar du? De är inte i bästa skick, det kan jag hålla med om. Men det är också därför vi får ett bra pris för dem.

    Ang. våra barn och var de skall bo. De får väl låna som alla andra?

    Du undrar "Ska innerstaden bli ett rikemansreservat?" De flesta som köper lägenheter har inte så mycket pengar. Så svaret på din fråga måste väl vara "nej". 99,9% av alla som köper bostadsrätter måste låna pengar.

    SvaraRadera