tisdag 22 september 2009

Badrum kostar miljoner















På kvällen den 21 september levererade styrelsen för BRF Tumstocken ett tryck i hyresgästernas brevlådor.
HÄR KAN DU HÄMTA DOKUMENTET FRÅN BRF TUMSTOCKEN

Styrelsen säger så här -"I porten har det hängt en lapp där det rapporterats om vad Svenska Bostäders förvaltare sagt om planeringen av fastigheten." Man refererar till ett möte av den 11 september.
HÄR KAN DU HÄMTA "LAPPEN".

Rädda Tumstocken fick efter det aktuella mötet den 11 september en påringning från förvaltaren. - "Var det vi som satt upp lappen?"
Vi förklarade för förvaltaren att vi i "Rädda Tumstocken" alltid använder vår logotyp. Så det var inte vi, vilket klart framgår om man tar del av innehållet på "lappen". Det var Gårdsgruppen som rapporterat från ett möte de haft med förvaltaren den 11 september.
Detta faktum undviker Styrelsen att nämna när de tar kontakt med Mardin Hamalao. När styrelsen vänder sig till hyresgästerna gör de likadant.
Man behöver knappast fråga sig varför!

I sin desperation att marknadsföra sitt absolut sista, men dock väldigt tvivelaktiga argument om badrum och stammar ger man sig på de engagerade hyresgäster som ingår i boendeinflytandegruppen som kallar sig Gårdsgruppen. Man bryr sig inte om att den här gruppen består av både Ja- och Nej-sägare. Man kletar ut det på väggen så att det skall stänka ordentligt på "Rädda Tumstocken". Styrelsen tar inte kontakt med Gårdsgruppen för en diskussion utan ställer ut gårdsgruppen till beskådande inför alla hyresgäster.

Vi frågar oss nu om styrelsen för BRF Tumstocken anser att :
*
Gårdsgruppen haft ett uppsåt att komma med missvisande information.
* Gårdsgruppens medlemmar som deltog i mötet inte riktigt förstod vad Svenska bostäders förvaltare sa.


Är det detta som är framtiden om det skulle bli bostadsrätter i kvarteret Tumstocken?

Det är BRF Tumstocken som bär ansvaret för att vi inte fått veta vad Svenska Bostäder hade för planer innan intresseanmälan gjordes. BRF Tumstocken ville inte bjuda på något jämförelsematerial. Då hade det kunnat bli diskussioner. Det vill man inte ha.

Styrelsen vill ge sken av att det är en stor skillnad i frågan om badrumsrenoveringar. - "Om man röstar ja är det redan budgeterat för en renovering av alla badrum utan en ökning av medlemsavgiften".
Enligt styrelsen får de som röstar nej en hyreshöjning.
Ja - det är möjligt, men å andra sidan slipper de oroa sig för ett lån som i framtiden kanske inte kommer att bli så billigt.
Vad är det nu SBAB förväntar sig att bolånekunderna skall klara av i s.k. kalkylränta? - Jo, 6,5 %.
Och tro inte att SBAB's rabatter ges under evig tid.
– Det finns en risk att de rekordlåga räntorna leder till att hushållen lånar för mycket. När ränteläget blir normalt kommer ränteutgifterna att utgöra en betydligt högre andel av den disponibla inkomsten än vad hushållen varit vana vid under de senaste 10 åren, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB, i ett pressmeddelande [25 augusti 2009].
Om man tänker rösta Ja kanske man också skall ta sig en titt på om det nya EU-direktivet för banklån kan komma att inverka på egna ekonomin.
Det kan nog bli dyrt att bada i framtidens bostadsrätt i kvarteret !

Edit:
Sedan detta skrevs har Svenska Bostäder kommit med ett förtydligande. Som vi förstått det finns det en vilande underhållsplan. Det är inte riktigt detsamma som att säga "... om (vår understrykning) och när Svenska Bostäder kommer att renovera" .

Svenska Bostäders förtydligande finns här
.




9 kommentarer:

  1. Ja, som vanligt har BRF Tumstocken inte koll på läget! Sammanblandningar av "Rädda Tumstocken" och Gårdsgruppen resulterar i en, för att använda BRF Tumstockens egna ord, totalt "missvisande" information. Jag kan riktigt se desperationen hos styrelsen!

    "Peter"

    SvaraRadera
  2. tumstocken inte dumstocken22 september 2009 kl. 15:38

    Är man desperat så är man, och det är utan tvekan Brf Tumstocken.

    Precis som att man från början gick ut och framställde sig själva som en resonabla och demokratisk förening. Nu när det kniper ser man vad styrelsen i Brf går för.

    Det viktigaste är inte att hyresgästerna ska få göra ett väl underbyggt beslut - det viktigaste är ombildning till varje pris.

    Ett av föreningens eviga mantran är "det här är inte Linjalen". Nu börjar det bli precis likadant, men personliga påhopp, fullmaktsfiffel och uttalanden med avsikt att förvirra och förvanska sanningen.

    En sådan här förening vill jag definitivt inte ha som hyresvärd, och jag skulle aldrig låna miljoner och lägga alltihop i händerna på en Brf som beter sig på det här sättet redan nu!

    SvaraRadera
  3. De enda som i fastigheten Tumstocken ägnar sig åt påhopp och ytrranden om andras beteenden är de personer som skriver på den här bloggen.

    Att det finns en vilande underhållsplan är inget nytt. Det mot bakgrund att man just nu håller på med sitt fastighetsbestånd från 50-talet kan ge en viss fingervisning om NÄR och ja, OM, underhåll kommer att ske.

    Och att påstå att det förekommer fullmaktsfiffel är inget annat än förtal. Sådant är åtalbart, det borde utgivaren av den här bloggen ha i åtanke.

    SvaraRadera
  4. Fick ett brev till förra stämman som lyder:
    Påminnelse till dig som skickat in teckningsanmälan.
    I och med att Du/Ni skickat in teckningsanmälan har Ni anmält att Ni har för avsikt att köpa lägenheten. Har inte lämnat in någon sådan.
    Däremot har jag skickat in om att intresse EJ FINNS FÖR ATT KÖPA.

    SvaraRadera
  5. Till dig som anser att vi ägnar oss åt förtal emot Brf.Tumstocken. Det är en jätte bra idé, bästa jag hört på länge..Gud vilken grannsämja vi har på denna gård helt plötsligt.. Om du tycker att du har laglig grund för dina påståenden så anmäl gärna! Vi följer med spänning hur det avlöper!! Förstår att du är en av dom få som ej kan ta den avgörande stämmans Nej. Mvh. Jur.kand.

    SvaraRadera
  6. Ta bort brännmärken i hissar. Ja Ja Har ni tänkt på att hissarna måste bytas ut,då åker märkena bort automatiskt.

    SvaraRadera
  7. Angående lappar i trapphusen: Vill påpeka att man ej äger sin bostad, man har boenderätt.
    Brfs lappar: kontakta styrelsen vilka????
    Inga namn eller telefonnummer. Ska vi chansa och ringa på någons dörr. Kommer vi då till rätt person.

    SvaraRadera
  8. Jag kom nyss hem från en resa. När jag öppnade min dörr låg en massa lappar innanför min dörr från styrelsen för Bostadsrättsföreningen Tumstocken och Nätverket Rädda Tumstocken.

    Jag som är en äldre man och snart närmar mig pensionsåldern har funderat fram och tillbaka om jag ska jag köpa eller inte?

    Jag läste alla papper och läste också på Rädda Tumstockens Internetsida. Jag såg också att Svenska Bostäder hade en lapp uppe i portarna så den studerade jag igår.

    Jag har kommit fram till att för mig som är äldre känns det bäst att vara kvar som hyresgäst. Jag har inga lån och att börja med sånt i min ålder känns inte bra. Det blir en NEJ-röst från mig.

    "Rent vansinne"

    SvaraRadera
  9. Åter en lapp på golvet i hallen igår kväll.
    VÅGAR DU CHANSA? Ja jag vågar chansa jag spar mina 90.000 kr i ränta / per år enl uträkningar av min bankman. Har ni hört talas om LYXFÄLLAN.
    Se gärna programmet på Tv. Därför chansar jag.
    Karin

    SvaraRadera