lördag 5 september 2009

Det luktar Linjalen

Vi sitter med en del papper framför oss och funderar lite. Vi undrar över en fullmakt där man i ett röstningsförfarande skall godkänna den ekonomiska plan som Galären föreslagit.
För att ge extra tyngd åt planens förträfflighet har en styrelseledamot påstått att ett par stora välrenommerade mäklarfirmor tittat på den och inte funnit något att anmärka på.
Om vi det allra minsta funderade på att köpa skulle vi nog be att få se det uppdragsavtal som ligger till grund för dessa firmors omdöme.
Med tanke på att vi alla fått detta påstående i våra brevlådor vill vi gärna se korten på bordet!

På stämman den 1 september sade sig AB Galären respektera NEJ-sägarna.
Står man vid detta ord behövs ingen fullmakt av denna typ som dessutom gäller fram till och med den 26 september när köpstämman är den 16 september.

Jo, det är en läpparnas bekännelse, för vi erinrar oss dessutom AB Galärens agerande beträffande Drakenberg 14 med ajournering mitt i en punkt på dagordningen för att samla in ytterligare JA-röster. Detta är lika oförenligt med svensk föreningsdemokrati som systemet med på varandra följande köpstämmor ända tills man får ett JA är med begreppet demokrati överhuvudtaget. Att det är förenligt med svensk lag att ha flera köpstämmor betyder det inte att det är förenligt med nuvarande rättsuppfattning. Det finns ett förslag från Hyresgästföreningen att " Har köpstämman beslutat om att inte förvärva fastigheten ska det förflyta minst 5 år till nästa köpstämma". Där talar vi demokrati.

Det luktar Linjal - så ta det lugnt och skriv inte på denna fullmakt.

5 kommentarer:

  1. Jag blir oerhört upprörd när jag läser detta. Är det möjligt att det blir fler köpstämmor, så att styrelsen/Galären kan bearbeta fler hyresgäster att komma in med en ja-röst efter den planerade köpstäman 14 september?

    SvaraRadera
  2. Johan Johanson / Rädda Linjalen5 september 2009 kl. 14:42

    Att man, på ett demokratiskt helt förkastligt sätt, kan ajournera och "förlänga" köpstämmor anser jag INTE vara "förenligt med Svensk lag". Tilltaget må inte vara rent åtalbart, men att det är ett brott mot andemeningen med föreningsdemokratin står ändå solklart.

    Jag skulle lägga detta, väldigt vanliga, tilltag under samlingsbegreppet "Stympande av likarättsprincipen medels brott som för tillfället inte faller under åtal".

    Att reglementet runt ombildningar både behöver och kommer göras om står utan tvivel. I framtiden kommer dagens aktuella ombildningsmetoder att betraktas som ytterst oseriösa.

    Att kvarteret Tumstocken inte blir något nytt Linjalen hoppas jag verkligen att ni ska slippa. Jag blev hotat av bittra BRF:are senast nu i morse, så jag vet vad jag talar om. Tidigare har jag även blivit anonymt anmäld till värden, det har kastats in saker på min balkong och jag har fått min cykel förstörd m.m.

    När det kommer pengar in i bilden kan vettet helt rinna ur de såtaste grannar. Hur det blir med den saken hänger helt och hållet på vilka metoder som ombildningsförespråkarna väljer att ta till när det verkligen kommer till kritan.

    Så - som det så klokt står i en tidigare blogg från Tumstocken:
    Det är bäst att tänka efter före!

    SvaraRadera
  3. Till oerhört upprörd:
    Samtliga hushåll i Tumstocken har fått fullmakten. Den avses gälla t.o.m den 26 september, vilket är den dag erbjudandet från Svenska bostäder går ut. Köpstämman är den 16:e september. Galären öppnar för möjligheten att upprepa omröstningen till de får som de vill d.vs. JA.

    SvaraRadera
  4. Vad håller Galären på med?
    Ingvar Ek

    SvaraRadera
  5. Heltokigt. Snart börjar väl operation dörrknackning för insamling av fullmakter hos er också. Om det nu blir fler än en köpstämma borde det inte gå att använda en redan använd fullmakt.
    Fullmakter borde enligt min mening inte förekomma alls och om det nu måste så borde det väl vara för att man verkligen inte kan närvara. Ska bli spännande att se protokollet och andra handlingar fr vår köpstämma och se hur många fullmakter det eg var..
    Håller tummarna för er att det blir nej på er köpstämma och att det respekteras.

    SvaraRadera